Actueel
Actualiteit onder de loep van de Schrift.

Klik op de foto om het artikel te lezen.
 
image

Pleegt Israël genocide?

Juicht een deel van het Midden-Oosten nu Israël het vuile werk opknapt dat de VN en de volkeren hebben nagelaten te doen? Is de beschuldiging aan het adres van Israël dat het genocide pleegt terecht of plegen de media karaktermoord op het Joodse volk? Dat is niet voor het eerst. God is uit op hun herstel, en het staat geschreven in de Boeken.



 
 
image

Genesis 3:12 De genen van Adam

Wanneer gaan de Arabische leiders verantwoordelijkheid nemen in het Midden Oosten? De macro drama driehoek van het wereldgezin. Blameshifting en slachtoffergedrag. Waar was Adam?

 
 
image

Genesis 3:1 De slang en zijn betovering

Wat een stunt van Chris Stoffer van de SGP gister toen hij, op de vraag van de presentator om een verzoeknummer, om het Israëlisch volkslied vroeg . Wie wint de propagandaoorlog? Is de wereld betoverd sinds de slang hier kwam? Een woordstudie Hebreeuws.

 
 
image

Micha 4: Er zal vrede zijn

Met een pro Palestijnse tendens en teneur wijst de wereld zoals altijd naar Israël als oorzaak van het Palestijnse leed in Gaza en elders. En Hamas dan? Messias kom. We komen er zelf niet uit.

 
 
image

Zacharia 1: Jullie hebben het veel erger gemaakt

Ik was wel kwaad op Mijn volk omdat zij achter andere goden aan liepen, maar jullie volkeren hebben hun leed veel erger gemaakt. Ik ben witheet, zegt God door de Profeet Zacharia.

 
 
image

Jesaja 11: Er zal harmonie zijn

Nu Israël de wapens heeft opgepakt om in Gaza met Hamas korte metten te maken, houdt de wereld haar adem in. Verlang jij ook dat het Koninkrijk der hemelen naar beneden gaat wanneer de Koning hier Zelf de regie gaat nemen? Dan zal er vrede zijn op heel Gods heilige berg, wereldwijd.

 
 
image

Oorlog in Israël

NIEUW: Uitgerekend op Simchat Torah, Vreugde van de Wet, opent Hamas de aanval op Israël en roept op om Gods eerstgeborene, Gods lieveling om te brengen. Uitgerekend op een hoge sabbat raast de demonie. Maar God zal uiteindelijk op het toneel stappen. Jezus komt voor de Troon van David en vervult de belofte aan David in het Davidische Verbond van 2 Samuël 7. Gabriel bevestigde dat toen hij Maria opzocht...

 
 
image

Kun je zeggen dat je niks met Israël hebt?

NIEUW: Bonst het hart van God nog steeds voor Israël, denk je? Zou God nog een plan met Israël hebben? Misschien dat je van je stoel springt en zegt: Oh nee, niet Israël! We moeten het over Jezus hebben! Dat is waar. Maar kun je het over Jezus hebben zonder Israël tegen te komen? Aantekeningen van een preek: 15 redenen waarom wij christenen iets met Israël hebben.

 
 
image

Swinging with Jesus: Kom je op Vaders knie?

NIEUW: Woorden hebben kracht. Je kunt ermee bouwen en breken. De echo's van woorden kunnen nog lang in je hoofd rondcirkelen. Maar komt "je krijgt wat je belijdt" uit de bijbel? Je houdt je er misschien met heel je hebben en houwen aan vast. Maar Vader God nodigt ons uit op Zijn knie. Daar telt Hij al je haren. Just yield.

 
 
image

Swinging with Jesus: Het apostolisch evangelie in Romeinen 8.

NIEUW: Is het Koninkrijk des hemels nu al gekomen? Eerst onze metamorfose, zegt Paulus in Rom.8:21-23. Met één pennenstreek nuanceert Paulus Koninkrijk-Nu met Koninkrijk-Straks zoals hij 2 jaar eerder bij de Corinthiërs had gedaan. Vlees en bloed erven het Koninkrijk niet, had hij aan de Corinthiërs geschreven in 15:50. Wij wachten erop, pende hij in Romeinen 8, maar zien het in de verte al komen, zegt Hebreeën 11. Over hoop en verheerlijkte koshere knakworsten.

 
 
image

Lessons from life: De storm en onze wortels.

NIEUW: De storm laat zien hoe diep onze wortels gaan. De rechtvaardige zal groeien als een palmboom, pende de Psalmist. Dat heeft alles te maken met waar onze wortels liggen. Gaan die diep in God? Of tappen wij uit andere bronnen? A lesson from life. Mijn levensfilosofie.

 
 
image

Something from statistics: megakerken.

NIEUW: Recent verschenen statistieken van de Barna Group drukken in cijfers uit wat wij moeten weten wellicht, voor hoe wij kerk willen zijn in de 21e eeuw anno 2023. Barna's statistieken zijn een echo van wat de bijbel ons al heel lang probeert duidelijk te maken.

 
 
image

Wie ben je echt?

NIEUW: Nu de zon opgaat na een grandioze Opwekkingsconferentie, komen we weer in de werkelijkheid. Wie ben je echt? Ben je al meer op Jezus aan het lijken zodat de wereld Hem in je ziet?

 
 
image

Swingin' with Jesus: Het apostolisch evangelie in 1 Corinthiërs 15 (2)

NIEUW: Of je die Porsche op je oprit nu wel of niet ziet als een teken dat de hemel met je is, Paulus repte in 1 Corinthiers 15 in elk geval met geen woord over voorspoed-nu. Hij wilde hun apocalyptische ogen openen om hen uit hun morele misère te krijgen vanwege hun Koninkrijk-Nu theologie waar hij al in 1 Corinthiërs 4 met hen over was begonnen. De Corinthiërs dachten dat zij al regeerden, terwijl Paulus voor het echte evangelie, het apostolisch evangelie, nota bene zijn leven gaf.

 
 
image

Swingin' with Jesus: Het apostolisch evangelie in 1 Corinthiërs 15

NIEUW: God is geen FEBO automaat en ook geen Afhaalchinees. God geneest. Hij heeft onze voorspoed voor ogen. Maar wat zeggen wij tegen de zieken die niet genezen? Heeft God lievelingen? Slaat Hij anderen over? Is er iets mis met ons geloof? Nee. Wat wij nodig hebben is dat wij met goddelijke antwoorden komen en een evenwichtige genezingstheologie. Wat mij heeft geholpen om het evangelie te begrijpen is 1 Corinthiërs 15, waarin Paulus het pende aan de Corinthiërs.

 
 
image

Swingin' with Jesus: Verlos ons van deze boze

NIEUW: Terwijl de Geest van God over de aarde gaat en mensen spectaculair aan Gods boezem drukt, is in Nederland de discussie opnieuw opgelaaid over voorspoed en genezing. Friends, God geneest. De Evangelieën en Handelingen staan er bol van. Vandaag lijkt het wel Handelingen 29. Maar geneest God altijd? Hebben christenen altijd voorspoed? Kunnen wij onze rechten claimen in het Kruis?

 
 
image

Over God en ons Godsbeeld

NIEUW: Nu de aftrap is geweest van het WK voor vrouwen, denk ik terug aan het WK voor mannen afgelopen november. Zou Jezus als de leeuw op voetbalschoenen nou voor Nederland zijn of voor een ander land? God schiep de mens naar Zijn beeld. Schept de mens Hem naar zijn beeld?

 
 
image

Waarom Israël?

De sociaal-economische en politieke verhoudingen zijn volgens de media gespannen, hoewel wij niet alles te zien krijgen van de werkelijkheid. Maar kun je als christen ooit zeggen dat je niks met Israël hebt? Met welke ogen kijk je: de bril van de media of van de historisch-profetische van de bijbel?

 
 
image

Over het huwelijk: Genesis 2:18.

Misschien wel de allermooiste tekst over de huwelijksrelatie is gelijk de allereerste erover in Genesis. Maleachi 2:14 gaat over wat het huwelijk is, een verbond, Genesis 2:18 over hoe het werkt volgens hoe God het bedacht. De diepgang van het Hebreeuws in Genesis 2:18 vraagt er wellicht om dat wij met God aan onszelf werken.

 
 
image

Is het Oude Testament nu dan dicht?

Is het Oude Testament dicht sinds het Nieuwe is gekomen? Was het Oude niet meer dan een aanloop naar het Nieuwe dat begon toen Jezus op het toneel stapte en furore maakte in de straten van Israël? Het is goed om te lezen wat er staat en niet één vers te lezen. Bovendien is de term zelf bedenkelijk, evenals onze jaartelling.

 
 
image

Jeremia 31:32 Is God nog altijd hopelessly devoted to Israël?

Eén letter maakt soms een verschil in begrijpen wat God zegt. Pende Jeremia het Hebreeuwse "ba'al" of "ga'al" in Jeremia 31:32? En wat had de schrijver van de Hebreeënbrief in zijn hoofd over Israël in 8:9? Staat er dat God Zich niet meer om hen heeft bekommerd, Zich aan hen heeft onttrokken en hen weerzinwekkend vond? De verontwaardiging van God.
 
 
image

Ezechiël 38 Gods grimmigheid

Gods grimmigheid is een onderwerp dat wij liever mijden. Maar het gaat om Zijn diepe passie, en passie leidt tot pijn zoals affectie leidt tot furie. Hij is op Zijn mensen.
 
 
image

Romeinen 11:15 Wie wierp wie nou weg?

In Romeinen 11:15 staat een hoopvolle boodschap over het herstel van Israël, wanneer God Zich weer opnieuw over Zijn eerstgeboren zoon ontfermt. Wat bedoelde Paulus met "hun verwerping"? Wie wierp wie weg?
 
 
image

De articular infinitive of purpose in Romeinen 11:11

In Romeinen 11:11 gebruikt Paulus een articular infinitive of purpose in het Grieks. God doet er alles aan om Zijn volk terug aan Zijn boezem te brengen. Hij is uit op Israël, zoals Hij uit is op ons en alle volkeren. Maar Hij heeft een speciale omgang met Israël en zal aan het einde der tijden hen weer terugbrengen. In de tussentijd heeft Hij een andere bedoeling.
 
 
image

Micha 4:2 De Vredevorst komt

Terwijl Poetin Oekraïne binnen is gevallen met zijn legers uit Rusland om zijn militaire vuisten te laten zien, klinkt in Micha 4 de profetische hoop: de volkeren zullen elkaar de oorlog niet meer leren. Er komt een einde aan conflict wanneer Jezus de Troon van David in Jeruzalem neemt.
 
 
image

Jesaja 43:6 God is nog bezig

In Jesaja 43:6 spreekt God door de profeet en roept om Zijn volk, om het op te geven, terug aan Hem te geven. In deze tijd van wereldopschudding gebeurt het?
 
 

 
<