Fan van mijn pen? Hier chadash: Vers van de pers.
Klik op de foto of de link om het artikel te lezen of downloaden (PDF).
Blamage, het ND, hemelse protocollen en de greep van de Geest
Willem van Oranje, vader van de verdraagzaamheid, draait zich om in zijn graf in Delft als hij hoort dat CvI haartelefoontjes krijgt. Ook mijn oude makker ds. Oscar Lohuis werd belaagd. Dat allemaal door verkeerde berichtgeving van het ND en de media. Zijn de protocollen van Mattheus 18:14-18 gevolgd?
Het Kruis: een kosmologische Rechtszaak
Er zijn diverse visies op het Kruis op de markt. Dat is altijd zo geweest. Er is veel nagedacht over de betekenis van het Kruis, wat Jezus daar heeft gedaan. Waarom de Kribbe? Waarom het Kruis? Overwinning over het kwaad is een feit, maar verzoening met Vader God komt eerst. De visies uitgelegd.
Et Tsara: Jacobs Trouble, grote benauwdheid
Denk je dat we de ontknoping van de vaart der volkeren naderen nu Israel terugkeert naar Huis, naar hun Land? Breekt de Grote Verdrukking dan elk moment aan? Of grist God de Gemeente weg en moet Israël daar alleen doorheen? Er komt een periode van grote benauwdheid, Jacobs Trouble, Et Tsara, zeggen de Profeten.
Hasbara, waarheid, strijd
"Israel's hasbara beleid heeft gefaald", zeggen sommigen in de media. En anderen, "deze oorlog wordt niet alleen gevoerd met bommen, ook met nieuwsberichten, propaganda". Wie moet ik nou geloven? Kunnen seculiere media ooit objectief verslag doen van de complexiteit in het Midden Oosten? Er is een strijd om de waarheid sinds de slang in Genesis 3 op het toneel stapte. Is er strijd om het Land omdat de boze weet dat de Messias eraan komt?
Is olam eeuwig?
Is olam eeuwig? Het Hebreeuwse olam wordt in het Grieks vertaald met aiónios of aion, zowel in de Septuaginta (LXX), de Griekse vertaling van de Hebreeuwse Tenach, het OT, als in de Hebreeuwse vertaling van het Griekse NT. Een woordstudie vanuit het Hebreeuws.
Is aionios eeuwig?
Is aionios eeuwig? Een woordstudie vanuit het Grieks. Er is geen reden voor vrees, zegt God. Vrees houdt verband met straf. Wij hebben vrijmoedigheid omdat de toorn aan ons voorbijgaat wanneer wij in Christus zijn.
Openbaring en de hel. De teleurstelling van God
Er is een hel en die is eeuwig. Zorg dat je eruit weg blijft. Je wil daar niet terechtkomen. God wil niemand daar hebben. God pende ons Zijn Boek omdat Hij wil dat wij op de hoogte zijn van wat er na dit leven komt.
Lucas 24:25-27: Een andere tweedeling
Is het beter om de term Oude Testament maar gewoon gelijk geheel af te schaffen? Of, als ons dat te gortig is, die in ieder geval beter uit te leggen? Het Oude Testament is niet oud en het is geen testament. Tertullianus kwam met de term rond 200 AD en kapte er het christendom mee af van haar Hebreeuwse wortels. Ik lees de bijbel met een andere tweedeling. En Jezus refereerde aan de 3-delige Tenach in de tijd dat de 4-delige Protestantse canon nog niet bestond.
Jesaja 62:6: Gods mazkiriem
Gods mazkiriem herinneren Hem aan Zijn agenda zoals goede secretaresses altijd achter hun baas aanzitten om hem aan zijn gemaakte afspraken te houden. In Jesaja 62:6 nodigt God wachters, shomriem, uit om zichzelf en Hem geen rust te gunnen tot Hij Jeruzalem tot lof op aarde gemaakt heeft. Zullen wij gelijk naar de Troonzaal snellen om te bidden voor de vrede van Jeruzalem (Heb.4:16, Ps.122:6)?
Romeinen 7: Remmen voor rood
Is de Wet van God het probleem? Je zou haast denken dat Paulus dat schreef in zijn epistels aan de Galaten en de Romeinen. Maar de Wet is goed, schrijft Paulus. De Wet is niet afgeschaft, zei Jezus. Er is een andere wet in mijn werkzaam, pende de apostel. Help! Ik rem voor groen en wil gasgeven bij rood.
De Agenda van God, Life School: download hier
Ben je cursist aan de LIFE School en wil je de aantekeningen over de agenda van God (Israel, de eindtijd) hebben, download het hier.
Ezechiel in de Nevi'im. Ezechiel 36:25-27: Wanneer de vinger Gods Gods wetten in ons pent
Wekt religie op wat het bestrijdt? Er is iets diepers nodig, zegt Stefanus. Een besnijdenis binnenin. Die komt, zei Ezechiel 600 jaar voor Stefanus. Een nieuw hart, een nieuwe geest, harten van vlees waar de vinger Gods Gods wetten pent. Verandering komt van binnenuit.
De Psalmen in de Chetuvim. Psalm 1: Geef gas in God. Plankgas!
Zoals Ruth en Daniel in de Hebreeuwse Tenach niet in de Nevi'im zijn geplaatst maar in de Chetuvim, ondanks hun profetische gehalte, zo ook de Psalmen. Ze lanceren de Wijsheidsboeken en roepen om de wijzen. Blijf weg van de dwazen, zingt God als eerste over Zijn beminden. Wijsheid in de bijbel gaat niet over je IQ maar over je GQ, je God-Quotiënt. Psalm 1: De nahagiem geven gas in God en snellen naar Huis.
2 Timotheüs 3:1-5: Sold out for Jesus
Er zal een surrogaat christendom zijn, schreef Paulus aan de jonge Timotheüs in zijn 2e brief aan hem. Blijf erbij weg. Sommigen hebben de kracht van het evangelie verloochend: de kracht om te veranderen. Het Grieks dat Paulus gebruikt betekent zelfs "weigeren". Over de sacramenten, de sola's, Mrs Bucketgeloof, candlelight suppers op zondag en twee vertalingen van Hiëronymus die ons op het verkeerde been gezet hebben.
Daniel in de Tenach: Wanneer tieners goddelijke keuzes maken
Zoals Ruth is ook Daniel profetisch. Maar zoals Ruth staat ook Daniel in de Hebreeuwse Tenach niet waar het in de Protestantse canon staat, onder de Nevi'im, de Profeten, na Ezechiël, maar bij de Chetuvim na Esther, dat in de tijd later kwam. Dat heeft te maken met het thema. Daniel gaat niet in eerste instantie over de profetische agenda maar over hoe je je godvrezende handhaaft onder de goddelozen en daar invloed hebt. Daniel bracht met zijn vrienden de zegen van Abraham naar buiten Israels grenzen. Wanneer mensen goddelijke keuzes maken. God wil alle tieners hebben.
Ruth in de Tenach: De eshet chayil van Spreuken 31:10
Ook de samenstelling en volgorde van de Chetuvim, de Geschriften in de Hebreeuwse Tenach, is anders dan onze christelijke Protestantse canon dezelfde boeken hebben gerangschikt. Ruth staat niet bij Richteren, Daniel niet na Ezechiël, Klaagliederen niet na Jeremia. Waarom is dat? Toch is ook Ruth profetisch. Over de eshet chayil en het advies van de Wijsheidsliteratuur.
Lucas 24:25-27, 44-45: It's all about Jesus
De term Oude Testament zorgt voor verwarring en zet ons eigenlijk op het verkeerde been, alsof het OT hooguit een lang voorwoord was op het berith chadashah, Nieuwe Testament waar het om zou gaan. Je hebt het NT nodig om het OT compleet te maken (Matt.5:17-19) maar je hebt het OT nodig om het NT te begrijpen. Ook Jezus refererende aan de 3-delige Tenach in Zijn gesprekken met de Emmausgangers.
2 Corinthiers 1:20: Alle beloften worden BaMaschiach vervuld, in de Messias.
Zullen wij het nieuwe jaar inrennen met de Tenach onder de arm? Zullen wij de Schrift in 2025 opnieuw openen? Ik pleit ervoor dat wij de term Oude Testament beter uitleggen of geheel afschaffen. Het Oude Testament is niet oud en het is geen testament. De Tenach is onze erfenis van Israël. De benaming Oude Testament is in de 2e/3e eeuw door Tertullianus op de markt gebracht in de tijd van de verchristelijking van ons Hebreeuws geloof. Maar het OT staat vol met verbonden die nog steeds van kracht zijn. Al die beloften en verbonden van God worden BaMaschiach vervuld: Yeshua, Jezus, is de Erfgenaam van alles (Matt.5:17-19, 2Cor.1:20, Rom.15:8-11. Luke 1:32-33).
Jesaja 9:5-6: De perfectum propheticum
Een Kind is ons geboren , een Zoon ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. Het zou nog 700 jaar duren voor Hij kwam. Wat had Jesaja voor ogen? De perfectum propheticum in bijbelse profetie.
Lucas 24:25-27, 44-48: De rode draad in de Schrift
In het Boek van God bonst het hart van God , vanaf iedere pagina klinkt de roep van God en van kaft tot kaft is het Boek van God de zelfopenbaring van God. God schreef ons een Boek omdat God gekend wil worden. Maar hoe lees je die? Begin bij Jezus. Zijn komst wordt in de Schrift aangekondigd: Hij is de rode draad (Lucas 24:25-27, 44-48). De bijbel is de klok, Jezus de klepel. Sleutelteksten voor in je vingertoppen.
Millennium, Opname en Verdrukking
Make up your mind. Futuristen kunnen het maar niet eens worden over het tijdstip van de Opname (1 Thess.4:16-17). Is die voor of na de Verdrukking of er middenin? Hoe kwam Darby aan zijn stelling dat de Opname voor de Verdrukking is? Komt er een Millennium? De scholen op een rijtje gezet door Dr. Millard Erickson. Met aantekeningen vanuit Elwell's Evangelical Dictionary. Ins en outs.
Pleegt Israël genocide?
Juicht een deel van het Midden-Oosten nu Israël het vuile werk opknapt dat de VN en de volkeren hebben nagelaten te doen? Is de beschuldiging aan het adres van Israël dat het genocide pleegt terecht of plegen de media karaktermoord op het Joodse volk? Dat is niet voor het eerst. God is uit op hun herstel, en het staat geschreven in de Boeken.
Johannes 19:30 Het is volbracht
Aan het Kruis sprak Jezus de legendarische woorden "het is volbracht". Wat bedoelde Hij daarmee te zeggen? Is het Koninkrijk daarmee op aarde begonnen? Het Koninkrijk breekt baan met kracht maar is het er al of nog niet of bezig om zich heen te grijpen? Een juiste interpretatie van Jezus' woorden voorkomt verwarring en teleurstelling.
Exodus 20:1-7: Bigger than my brain
Er lijken vandaag verschillende Godsbeelden en Jezussen in omloop. Wat ben ik blij met de bijbel die Hem beschrijft zoals Hij is. Hij past niet in de tenten van onze theologie en al helemaal niet in onze gebouwen (Acts 7:48). Hij wil eruit (Matt.27:51-52). Buigen wij vooral voor het Godsbeeld dat ons uitkomt? Dan is Hij waarschijnlijk niet meer dan de projectie van onze eigen behoefte geworden. Hij is altijd groter dan onze gedachten over Hem, en onze behoefte aan Hem. God is bigger than my brain: een filosofie en theologie. Over Dr. Scott McKnight en het Godsbeeld van de gemiddelde Amerikaanse tiener.
Mattheus 5:17-19: Ga je te buiten aan de jota en tittel
Misschien dat je denkt dat het Grieks mij nu geheel naar het hoofd is gestegen. Zijn punten en komma's en andere leestekens van enige waarde bij het lezen van de bijbel? Jazeker. Ik geef je twee voorbeelden. De betekenis kan zomaar veranderen als je de komma ergens anders plaatst. Ga je te buiten aan de jota en tittel. De jota en tittel bevatten Gods beloften.
Genesis 22:18: De zegen van Abraham
Schiet je zegen niet aan flarden. In het Hebreeuws van Genesis 22:18 en 26:4 staat een nuance die in onze vertalingen weg is gevallen. Dezelfde eerdere belofte van God aan Abraham, dat in zijn nageslacht de volkeren gezegend zullen worden, heeft het anders dan hier wanneer de belofte wordt herhaald. Er wordt een hitpaël gebruikt, een wederkerig werkwoord. Wat betekent dat voor ons?
Johannes 1:1: Jezus is Gód, pende Johannes
Waarom zijn woorden belangrijk voor iedere bijbellezer? Woorden geven uitdrukking aan betekenis. De woordvolgorde in het Grieks van het NT en het Hebreeuws van het OT doet dat ook. De nadruk die de bijbelschrijvers legden ontbreekt soms in onze vertalingen. Een voorbeeld.
Mattheus 5:17-19: Ben je door rood gereden? Rol van de Wet
Ben je door rood gereden? Is er nog Wet in het Nieuwe Verbond als wij niet onder de Wet zijn? Heeft de Wet afgedaan nu wij door genade zijn gered? Verwarring onder de loep. Aantekeningen bij een preek. Een tweeluik (deel 2 komt nog).
Mattheus 24:32 De vijgenboom bloeit
Komt de vaart der volkeren tot een ontknoping? Komt Jezus naar beneden? Staat Hij al met Zijn jas aan te wachten op Vader's toestemming? Vijf suggesties over de tekenen van de tijd volgens Mattheus 24-25.