Chadash: Nieuw
Lees hier mijn allerlaatste pennenvrucht.

Klik op de foto om het artikel te lezen.
 
image

Pleegt Israël genocide?

Juicht een deel van het Midden-Oosten nu Israël het vuile werk opknapt dat de VN en de volkeren hebben nagelaten te doen? Is de beschuldiging aan het adres van Israël dat het genocide pleegt terecht of plegen de media karaktermoord op het Joodse volk? Dat is niet voor het eerst. God is uit op hun herstel, en het staat geschreven in de Boeken.



 
 
image

Johannes 19:30 Het is volbracht

Aan het Kruis sprak Jezus de legendarische woorden "het is volbracht". Wat bedoelde Hij daarmee te zeggen? Is het Koninkrijk daarmee op aarde begonnen? Het Koninkrijk breekt baan met kracht maar is het er al of nog niet of bezig om zich heen te grijpen? Een juiste interpretatie van Jezus' woorden voorkomt verwarring en teleurstelling.



 
 
image

Exodus 20:1-7: Bigger than my brain

Er lijken vandaag verschillende Godsbeelden en Jezussen in omloop. Wat ben ik blij met de bijbel die Hem beschrijft zoals Hij is. Hij past niet in de tenten van onze theologie en al helemaal niet in onze gebouwen (Acts 7:48). Hij wil eruit (Matt.27:51-52). Buigen wij vooral voor het Godsbeeld dat ons uitkomt? Dan is Hij waarschijnlijk niet meer dan de projectie van onze eigen behoefte geworden. Hij is altijd groter dan onze gedachten over Hem, en onze behoefte aan Hem. God is bigger than my brain: een filosofie en theologie. Over Dr. Scott McKnight en het Godsbeeld van de gemiddelde Amerikaanse tiener.

 
 
image

Mattheus 5:17-19: Ga je te buiten aan de jota en tittel

Misschien dat je denkt dat het Grieks mij nu geheel naar het hoofd is gestegen. Zijn punten en komma's en andere leestekens van enige waarde bij het lezen van de bijbel? Jazeker. Ik geef je twee voorbeelden. De betekenis kan zomaar veranderen als je de komma ergens anders plaatst. Ga je te buiten aan de jota en tittel. De jota en tittel bevatten Gods beloften.

 
 
image

Genesis 22:18: De zegen van Abraham

Schiet je zegen niet aan flarden. In het Hebreeuws van Genesis 22:18 en 26:4 staat een nuance die in onze vertalingen weg is gevallen. Dezelfde eerdere belofte van God aan Abraham, dat in zijn nageslacht de volkeren gezegend zullen worden, heeft het anders dan hier wanneer de belofte wordt herhaald. Er wordt een hitpaël gebruikt, een wederkerig werkwoord. Wat betekent dat voor ons?

 
 
image

Johannes 1:1: Jezus is Gód, pende Johannes

Waarom zijn woorden belangrijk voor iedere bijbellezer? Woorden geven uitdrukking aan betekenis. De woordvolgorde in het Grieks van het NT en het Hebreeuws van het OT doet dat ook. De nadruk die de bijbelschrijvers legden ontbreekt soms in onze vertalingen. Een voorbeeld.

 
 
image

Mattheus 5:17-19: Ben je door rood gereden? Rol van de Wet

Ben je door rood gereden? Is er nog Wet in het Nieuwe Verbond als wij niet onder de Wet zijn? Heeft de Wet afgedaan nu wij door genade zijn gered? Verwarring onder de loep. Aantekeningen bij een preek. Een tweeluik (deel 2 komt nog).

 
 
image

Mattheus 24:32 De vijgenboom bloeit

Komt de vaart der volkeren tot een ontknoping? Komt Jezus naar beneden? Staat Hij al met Zijn jas aan te wachten op Vader's toestemming? Vijf suggesties over de tekenen van de tijd volgens Mattheus 24-25.