Neem wat devash: Reflecties uit een opgerekt brein
"Eet honing, mijn zoon, want dat is goed, honingzeem is zoet voor je gehemelte; erken, dat de wijsheid zó is voor je ziel. Als je haar gevonden hebt, dan is er toekomst en je verwachting wordt niet afgesneden" (Spreuken 24:13-14). "Veel honing eten is niet goed, maar het doorvorsen van zware dingen is een eer" (Spreuken 25:27).

* Devash is het Hebreeuwse woord voor honing. Salomo had er veel van maar het ging toch mis, al kwam het ook weer goed.


Klik op de foto om het artikel te lezen.
 
image

Gezonde kerken

Gezonde organisaties hechten evenveel waarde aan de eerlijkheid van hun leden als aan hun loyaliteit. Toxische organisaties overwaarderen de laatste over de eerste en worden een draaideur: wie eerlijk zijn over wat er mis is, worden weggemanipuleerd. Wanneer nieuwe leden de organisatie leren kennen en merken dat problemen niet worden aangepakt, verdwijnen zij door de achterdeur. Beide waarden zijn nodig om gezond te blijven: waarheid maakt vrij, loyaliteit houdt ons bij elkaar. Loyaliteit zonder waarheid wordt corrupt, waarheid zonder loyaliteit wordt hard.
 
 
image

Make America great again?

Make America great again is misschien toch niet helemaal gelukt. Ik zie uit naar het Millennium waarin Jeruzalem de hoofdstad zal zijn.
 
 
image

Esther en Poerim

Eén vrouw redde haar volk van de ondergang en voorkwam dat de wereld de Messias misliep. De ultieme strijd tussen God en Lucifer.
 
 
image

Verkiezingen, democratie?

Er zijn weer verkiezingen in Nederland. Ons vooruitzicht is het Millennium wanneer Christus Zelf regeert vanuit Jeruzalem.
 
 
image

Ezechiël 16 Ga je spagaat?

Misschien ga je bij het lezen over Israël spagaat, alsof je moet kiezen tussen de Gemeente en Israël. Of ga je spagaat tussen Israël en Ismaël?
 
 
image

Het lijden van Job

Als het kwaad goede mensen treft. Maar het verhaal van Job heeft pastorale bedoelingen, meer dan een filosofische verklaring te geven.
 
 
image

Ruths voorbeeld

De inauguratie van Biden als de nieuwe president van de VS ademt verwachting voor betere tijden, zeggen sommigen.
 
 
image

Tranen over mijn wangen

Wanneer de vaccinatie-consternatie is geluwd en de Dieleman-discussie is overgewaaid, dan telt de evangelische beweging haar knikkers. Hopelijk.
 
 
image

Hosea 6:1-3 Realigment

De afgelopen tijd ben ik opnieuw tot bekering aan het komen. Dit keer is het misschien niet zozeer van kwaad dat kapotmaakt.
 
 
image

De tsadiqim

Wat Adam tegen God zei in Genesis 3 spreekt boekdelen, de woordvolgorde in het Hebreeuws nog meer. Over het Adam-effect en het Abel-effect.
 
 
image

Als een tamar

De rechtvaardige groeit als een palmboom, pent de Psalmist. Het begint met het groeien van de wortels. Schiet de grond in.
 
 
image

God, geld en geven. Tienden?

Een gevende God verwekt gevende mensen. Maar hoe zit het met de tienden? Test hier je kennis van de bijbelse tienden.
 
 
image

Troon van David

Zou Gabriël zich hebben vergist toen hij bij Maria kwam en Lucas 1:32-33 tegen haar zei? Zo niet, dan is Jezus nog steeds de Koning van Israel.
 
 
image

Verbonden met Israël

Waarom zijn wij als Kerk verbonden met Israël, meer dan met andere volkeren, en zijn wij Israëls vrienden, geen vijanden?
 
 
image

Harmonie

Er is in deze dagen een roep om harmonie, om eenheid, om verbroedering tegen de polarisatie door covidperikelen, complotdenkers en de antichrist.
 
 
image

Pardes, Genesis 1:1 en de rust die komt

Op de sabbat viert het Joodse volk Gods rustritme en kijkt terug. Maar de openingstekst van de bijbel, Genesis 1:1, bevat in het Hebreeuws misschien wel het tijdspan van de kosmos en blikt vooruit. Over PaRDeS, de vier lagen van interpretatie in Hebreeuwse theologie en waar alles op uitloopt volgens Openbaring 20-22.
 
 
image

Ontmoeting met God

In aanloop naar het nieuwe jaar denk ik terug aan mijn eerste momenten met God. Veertig jaar geleden werd ik voor het eerst door Hem gegrepen.
 
 
image

De Schagen-infinitive in het Koiné Grieks

In aanloop naar de sabbat springen de Griekse woorden op van het papier en de tranen mij erbij in de ogen. Romeinen 11:11.
 
 
image

Vertelling, karakters, plot

Een verteller maakt gebruik van karakters in het plot (verhaalontwikkeling). Wie is wie? Wie maakt welke keuze en hoe loop het af? Let op wat de bijbelse schrijver je vertelt over de karakters. Poogt God je over te halen tot andere keuzes? Een voorbeeld.
 
 
image

Mattheus 18:18 Binden en ontbinden

In Mattheus 18:18 lijkt Jezus erg veel gezag bij de discipelen neer te leggen wanneer Hij over binden en ontbinden spreekt. Als zij bepalen wat de hemel besluit. Hebben wij zoveel invloed? Het begint in de hemel. Jezus maakt gebruik van de Joodse rechtspraak.
 
 
image

Proslambano: aanvaard elkaar

Soms denk ik wel eens dat Paulus heel zijn epistel aan de Romeinen schreef om in 15:7 uit te komen. Aanvaard elkaar, schrijft hij. Maar het Grieks gaat diep, verder dan het oppervlakkige tolereren van elkaar dat wij doen.
 
 
image

De Joodse Nakba

Er wordt vaak gesproken over het Palestijns vluchtelingenprobleem. Maar waarom hebben maar weinigen het over de Joodse Nakba in de tijd van de wedergeboorte van de Staat Israël.
 
 
image

Twee koningen met Kerst

Het kerstverhaal in Mattheus 2: Twee koningen in contrast. Herodes hield alles vast, Jezus gaf alles op. Wie niet kan buigen, zal nooit met God regeren. Wie loslaat, krijgt vele malen terug. Was het Romeinse pesterij dat Herodes op de troon over Israël werd geplaatst door hen?
 
 
image

De kus van God: Zijn goedheid

Wie van God zijn kunnen niet aan Zijn goedheid ontsnappen. Desnoods grist Hij hen weg uit de greep van hun vijanden. Gods chesed is met Zijn chasidiem.
 
 
image

Een uitglijder van de VN

Een uitglijder van de VN deze week. Wordt de VN steeds meer anti-Israël? Geschiedvervalsing? Over de Tempelberg en het historisch profetisch perspectief van Genesis 22. De profetische hoop.