Neem wat devash, honing. Reflecties uit een opgerekt brein
"Eet honing, mijn zoon, want dat is goed, honingzeem is zoet voor je gehemelte; erken, dat de wijsheid zó is voor je ziel. Als je haar gevonden hebt, dan is er toekomst en je verwachting wordt niet afgesneden" (Spreuken 24:13-14). "Veel honing eten is niet goed, maar het doorvorsen van zware dingen is een eer" (Spreuken 25:27).
* Devash is het Hebreeuwse woord voor honing.
Klik op de foto om het artikel te lezen.
Gezonde kerken, blindheid en Powerplay
Gezonde organisaties hechten evenveel waarde aan de eerlijkheid van hun leden als aan hun loyaliteit. Toxische organisaties overwaarderen de laatste over de eerste. Samen werken aan gezondheid. Over eenheid en eerlijkheid, loyaliteit en waarheid, gezond leiderschap en blindheid.
Make America great again?
Make America great again is misschien toch niet helemaal gelukt. Ik zie uit naar het Millennium waarin Jeruzalem de hoofdstad zal zijn.
Esther en Poerim
Eén vrouw redde haar volk van de ondergang en voorkwam dat de wereld de Messias misliep. De ultieme strijd tussen God en Lucifer.
Verkiezingen, democratie?
Er zijn weer verkiezingen in Nederland. Ons vooruitzicht is het Millennium wanneer Christus Zelf regeert vanuit Jeruzalem.
Ezechiël 16 Ga je spagaat?
Misschien ga je bij het lezen over Israël spagaat, alsof je moet kiezen tussen de Gemeente en Israël. Of ga je spagaat tussen Israël en Ismaël?
Het lijden van Job
Als het kwaad goede mensen treft. Maar het verhaal van Job heeft pastorale bedoelingen, meer dan een filosofische verklaring te geven.
Ruths voorbeeld
De inauguratie van Biden als de nieuwe president van de VS ademt verwachting voor betere tijden, zeggen sommigen.
Tranen over mijn wangen
Wanneer de vaccinatie-consternatie is geluwd en de Dieleman-discussie is overgewaaid, dan telt de evangelische beweging haar knikkers. Hopelijk.
Hosea 6:1-3 Realigment
De afgelopen tijd ben ik opnieuw tot bekering aan het komen. Dit keer is het misschien niet zozeer van kwaad dat kapotmaakt.
De tsadiqim
Wat Adam tegen God zei in Genesis 3 spreekt boekdelen, de woordvolgorde in het Hebreeuws nog meer. Over het Adam-effect en het Abel-effect.
Als een tamar
De rechtvaardige groeit als een palmboom, pent de Psalmist. Het begint met het groeien van de wortels. Schiet de grond in.
God, geld en geven. Tienden?
Een gevende God verwekt gevende mensen. Maar hoe zit het met de tienden? Test hier je kennis van de bijbelse tienden.
Troon van David
Zou Gabriël zich hebben vergist toen hij bij Maria kwam en Lucas 1:32-33 tegen haar zei? Zo niet, dan is Jezus nog steeds de Koning van Israel.
Verbonden met Israël
Waarom zijn wij als Kerk verbonden met Israël, meer dan met andere volkeren, en zijn wij Israëls vrienden, geen vijanden?
Harmonie
Er is in deze dagen een roep om harmonie, om eenheid, om verbroedering tegen de polarisatie door covidperikelen, complotdenkers en de antichrist.
Pardes, Genesis 1:1 en de rust die komt
Op de sabbat viert het Joodse volk Gods rustritme en kijkt terug. Maar de openingstekst van de bijbel, Genesis 1:1, bevat in het Hebreeuws misschien wel het tijdspan van de kosmos en blikt vooruit. Over PaRDeS, de vier lagen van interpretatie in Hebreeuwse theologie en waar alles op uitloopt volgens Openbaring 20-22.
Ontmoeting met God
In aanloop naar het nieuwe jaar denk ik terug aan mijn eerste momenten met God. Veertig jaar geleden werd ik voor het eerst door Hem gegrepen.
De Schagen-infinitive in het Koiné Grieks
In aanloop naar de sabbat springen de Griekse woorden op van het papier en de tranen mij erbij in de ogen. Romeinen 11:11.
Vertelling, karakters, plot
Een verteller maakt gebruik van karakters in het plot (verhaalontwikkeling). Wie is wie? Wie maakt welke keuze en hoe loop het af? Let op wat de bijbelse schrijver je vertelt over de karakters. Poogt God je over te halen tot andere keuzes? Een voorbeeld.
Mattheus 18:18 Binden en ontbinden
In Mattheus 18:18 lijkt Jezus erg veel gezag bij de discipelen neer te leggen wanneer Hij over binden en ontbinden spreekt. Als zij bepalen wat de hemel besluit. Hebben wij zoveel invloed? Het begint in de hemel. Jezus maakt gebruik van de Joodse rechtspraak.
Proslambano: aanvaard elkaar
Soms denk ik wel eens dat Paulus heel zijn epistel aan de Romeinen schreef om in 15:7 uit te komen. Aanvaard elkaar, schrijft hij. Maar het Grieks gaat diep, verder dan het oppervlakkige tolereren van elkaar dat wij doen.
De Joodse Nakba
Er wordt vaak gesproken over het Palestijns vluchtelingenprobleem. Maar waarom hebben maar weinigen het over de Joodse Nakba in de tijd van de wedergeboorte van de Staat Israël.
Twee koningen met Kerst
Het kerstverhaal in Mattheus 2: Twee koningen in contrast. Herodes hield alles vast, Jezus gaf alles op. Wie niet kan buigen, zal nooit met God regeren. Wie loslaat, krijgt vele malen terug. Was het Romeinse pesterij dat Herodes op de troon over Israël werd geplaatst door hen?
De kus van God: Zijn goedheid
Wie van God zijn kunnen niet aan Zijn goedheid ontsnappen. Desnoods grist Hij hen weg uit de greep van hun vijanden. Gods chesed is met Zijn chasidiem.
Een uitglijder van de VN
Een uitglijder van de VN deze week. Wordt de VN steeds meer anti-Israël? Geschiedvervalsing? Over de Tempelberg en het historisch profetisch perspectief van Genesis 22. De profetische hoop.
Matt.5:17-19: Ga je te buiten aan de jota en tittel
De beloften van God liggen zelfs vast in de jota en tittel, en die vergaan niet totdat alles is volbracht. Punten en komma's lijken onbelangrijk, een hobby van nerds, maar ze maken soms een verschil van betekenis. Twee voorbeelden.
Lucas 11:2 Zoals het is in de hemel
"Zoals in de hemel, zo ook op aarde", is de theologie van sommige kerken in één pennenstreek. Sommigen hebben het idee dat zij het Koninkrijk moeten claimen omdat er een gebiedende wijs wordt gebruikt in het Grieks. Maar, welke categorie gebiedende wijs wordt in het Onze Vader, in de tekst van bijvoorbeeld Lucas 11:2, gebruikt?
Efeziers 4:26: Verontwaardigd
"Geraakt gij in toorn, zondig dan niet", schrijft Paulus ons volgens de NBG1951 vertaling vanuit het Grieks. Maar, is boos worden een optie of een opdracht in Efeziërs 4:26? Is hier sprake van een gebiedende wijs van voorwaarde of van gebod? Welke andere categorie gebiedende wijs wordt hier gebruikt en zijn er?
Jesaja 60: Gods Time Machine
De Profeten in de Tenach geven ons een kijkje in de agenda van God en Gods plannen. Soms wordt in het Hebreeuws een profetisch voltooide tijd gebruikt voor iets dat pas eeuwen later zal gebeuren. Zo vast staat het bij God. Back to the Future in de tijdmachine van God! Over de perfectum propheticum in Jesaja 60 en de tuinbonen van mijn moeder.
2 Petrus 1:20-21: Literaire stijlen
Gods waarheid komt in de Schrift in drie literaire stijlen, naast 7 genres en andere vormen. Welke zijn dat en hoe moet je die lezen? Tips, trucks, tricks en tools.
Rellen in Jeruzalem
Er zijn weer rellen in Jeruzalem. Is het de pijn van Ismaël die klinkt in de straten van de Stad? De perfectum propheticum in Jesaja 60.
Johannes 1:1 Jezus is God.
In zijn allereerste vers schrijft Johannes gelijk waar het op aan komt: dat Jezus Gód is. De Griekse woordvolgorde die Johannes gebruikt vertelt met nadruk wat in vertalingen verloren gaat.
Gods Time Machine: Back to the Future met de Proleptische Aoristus
De perfectum propheticum in het Hebreeuws en de proleptische aoristus in het Grieks: De profeet sprak soms in een voltooide tijd alsof de toekomst al had plaatsgevonden. Alsof hij in Gods Time Machine stapte, vooruit reisde, erbij stond, en weer terugreisde in de tijd om het te beschrijven alsof het al was gebeurd terwijl het nog honderden jaren ging duren.
Galaten 2:20 Het geloof van de Zoon
"En voor zover ik in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon", pent Paulus in Galaten 2:20 volgens veel vertalingen. In het Grieks pende Paulus ons een nuance: één woord kun je beter anders vertalen. Wiens geloof is het? Het voorzetsel dat Paulus gebruikt zegt eerst iets anders.
Openbaring Het apocalyptisch genre
Het apocalyptisch genre is een ander genre dan de poëtische literaire stijl. Hoe moet je apocalyptische teksten van boeken als Openbaring lezen? Je wilt er misschien niet gelijk de krant naast leggen.
Romeinen 11:23 De voorwaardelijke clausule
Doet hun ontrouw Gods trouw teniet?, vraagt Paulus in Romeinen 3:3 rhetorisch? Absoluut niet. Al heb je het verknald, God gaat door, zegt hij in vers 4. Dat geldt voor iedereen, pent hij daar. Want God is waarachtig, echt wie Hij is, iedereen is leugenachtig, niet wie hij zegt dat hij is of wil zijn, ik zelf ook niet (Rom.7), en dat geldt voor zowel Joden als niet-Joden. Maar Hij blijft trouw aan wat Hij begon, dus ook aan Israël. Met Romeinen 3:3 geeft Paulus een argument in zijn betoog richting Romeinen 9-11 over het behoud van Israël. Maar in Romeinen 11:23 lijkt hij daar toch een voorwaarde voor te scheppen. Alleen, welke klasse voorwaarde gebruikt Paulus in het Grieks?
De tsadiqim
Wat Adam tegen God zei nadat het misging spreekt boekdelen. De woordvolgorde in het Hebreeuws nog meer. De woordvolgorde legt nadruk: Mozes maakte een punt waarop hij je wil wijzen en dat wordt een vertrekpunt om de rest van de bijbel mee te lezen. Wie namen verantwoordelijkheid voor hun zonden of voor die van anderen? De rechtvaardigen nemen verantwoordelijkheid. De eerste Adam nam het niet, de laatste Adam nam het wel en het kostte Hem Zijn leven: Hij gaf alles aan het Kruis. Hij nam de verantwoordelijkheid, de schuld, de straf en alle consequenties van het falen van de eerste Adam en van ons. Wijsheid uit Hebreeuwse syntax.
De zegen van Abraham
De Hebreeuwse hiphil en hitpaël: "In u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden". Maar de hitpaël in Genesis 22:18 en 26:4 zegt meer.
Allegorische tekstinterpretatie
Allegorische tekstinterpretatie is niet overal van toepassing. Trek niet te snel conclusies en jaag niet op alle konijnensporen.
Bijbelse profetie
De bijbel is progressieve openbaring, profetie heeft een progressieve vervulling. Hoe moet je profetische teksten lezen?
Jeremia 31:32 Ba'al of ga'al?"
Is het voor God nog altijd "hopelessly devoted to you" Israël? Eén letter maakt soms een verschil in interpretatie, wat God zegt. Gebruikte Jeremia het Hebreeuwse "ba'al" of "ga'al" in Jeremia 31:32, dat wordt aangehaald in Hebreeën 8:9? Staat er dat God Zich niet meer om hen bekommerd heeft, Zich aan hen onttrokken heeft, hen niet meer achtte, hen weerzinwekkend vond? Of staat er dat Hij hun Man is?