Wat wij doen

door Stef Schagen
 
image Wanneer je thuiskomt aan de boezem van Vader God nadat je over de Weg, Jezus, Zijn Zoon, naar huis bent gesneld en door Hem, de Deur, in het Vaderhuis naar binnen bent gestapt, dan kom je terecht in heaven's embrace. Daar blijft niemand dezelfde. Je begint er het hart van Vader God voor jezelf en anderen te horen bonzen. Je raakt er bevangen door Zijn gedachten en komt onder de indruk van Zijn wezen, karakter en betrokkenheid bij mensen.

Het leven is Hem te kennen zoals Hij is. Wij houden van radaph: te jagen naar God - zoals dat in het Hebreeuws door Hosea werd gepend (6:1-3). Daartoe hopen wij te inspireren. Dat doen wij door te spreken, schrijven en voor mensen te bidden. Daarnaast hopen wij bij te dragen aan een bijbels begrip van onze Hebreeuwse wortels in Israël, in Jeruzalem, waar onze verzoening duur is betaald. Drie belangrijke waarden zijn: een brandend hart, een gezonde theologie en de kracht van de Heilige Geest.

Sinds 2012 hebben wij verschillende kerken gediend als voorganger echtpaar en als interim voorganger. Dat is een leerzame periode geweest en eind 2022 hebben wij weer een opdracht afgerond en zoeken naar een nieuwe invulling.

Wij geloven dat de kerk de plek is waar mensen hoop vinden: Jezus die hen thuisbrengt. Maar een kerk kan ongezond worden. Leiders met pijn vermenigvuldigen pijn bij anderen. Het andere is ook waar: leiders die heel zijn brengen heelheid voort in hun omgeving. Wij geloven dat het toewerken naar gezonde kerken een van de belangrijkste agendapunten op Gods agenda is, en het begint met de innerlijke heelheid van hun leden en leiders (Psalm 131). Zelf willen wij ook steeds opnieuw aan onszelf te werken. Dat heeft ons goed gedaan, hoewel door moeilijkheden heen.

 
 

Wie wij zijn


image Geboren in Haarlem (1967), getogen in Heemstede en Bennebroek, ben ik in 1981 door het werk van Youth for Christ tot een levend geloof gekomen, waarna ik in de Kerk van de Nazarener in Haarlem verdieping vond. Na de HAVO (1985) en MEAO (1986) heb ik een DTS van Jeugd met een Opdracht gevolgd na een diepe aanraking van de Heilige Geest een jaar eerder (1986-1987). Daar heb ik Agnes ontmoet en in 1991 zijn wij getrouwd, waarna wij betrokken zijn geraakt in een charismatische gemeente in Haarlem. Na jaren als kleine zelfstandige een administratiekantoor te hebben gehad, ben ik in 2009 evangelische theologie gaan studeren aan Tyndale Theological Seminary in Badhoevedorp (M.Div., 2013) en ben ik mijn eerste gemeente gaan leiden in Heerenveen (2012). Vandaag de dag ben ik betrokken in verschillende gemeenten als voorganger en voor advies, geef ik onderwijs, en voel ik een drang om mensen te helpen naar een diepere wandel met God. De Heilige Geest heeft vanaf het eerste moment dat Hij mij greep een belangrijke rol  in mijn leven gehad, waarom ik mij thuis voel in een charismatische gemeente. Maar ik spreek ook graag in gemeenten van een andere signatuur, waar de Heilige Geest net zo wordt gewaardeerd maar anders wordt beleefd, en met andere uitingen tot gevolg. Ik ben vanaf mijn tienerjaren betrokken in interkerkelijke relaties.




image Woord en Geest
Woord en Geest zijn de twee benen waar iedere christen op loopt. Hinkend op een been kom je niet ver. God gaf ons twee benen, niet een. Woord en Geest zijn die benen. Wij zeggen vaak "Woord en Geest", maar de Heilige Geest deed voor mij alles tot leven komen en verwekte een honger die niet meer te stillen lijkt. Zelf zeg ik dan ook liever: "Geest en Woord". Het begint met Hem, die alles in gang zet. De Heilige Geest leidt mensen naar Gods diepten, in Zijn geschreven openbaring, haar inhoud, het spreken van God. Ik ben verliefd geraakt op het Hebreeuws en Grieks, haar grondtekst. Wat een eer om de tekst te kunnen en mogen lezen in de taal waarin zij is ontvangen, de Textus Receptus, en waarin de originele manuscripten zijn gepend. "Words express meaning", en, samen met het zinsverband en de grammaticale constructie, zijn zij niet zelden "zwanger van betekenis" ... alhoewel de betekenis vaak goed is weergegeven in onze vertalingen en meestal voor de handliggend is in de context. De betekenis van woorden is niet zozeer anders, maar dieper: er gaat een gedachtewereld in schuil en die gaat open wanneer je leest. Dat maakt de bijbel, los van haar grote verhaal, de "meta narrative", een boeiend boek dat de lezer blijvend voedt en fascineert, en dat ons binnenleidt in de gedachtewereld en affecties van God. De Heilige Geest is daarbij onmisbaar. Daarom wil ik de werking van de Heilige Geest eren. Hij maakt wat in de hemel is, merkbaar op aarde en in mensenlevens (Johannes 14-16, Handelingen). Hij maakt van gewone mensen getuigen van een buitengewone God.




image Hopelessly? devoted
Het Hebreeuws heeft mijn liefde voor het Joodse volk doen ontvlammen, en het inzicht gegeven dat de bijbel een Joods boek is dat je beter niet met een "Griekse" bril op kunt lezen. De bijbel is de Godsopenbaring in Israël zoals Jezus dat was. Zonder Israël had de wereld Hem niet gekend en de bijbel nooit gehad. Israël is altijd onze voedingsader, de aorta van God op aarde geweest sinds God tot Abram zei "in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden" (Gen.12:3). Het hemelse Jeruzalem is onze moeder, niet Rome (Gal.4:26), de Bruid van Jezus, niet de Kerk (Opb.21:2, 9-10). De gemeente en Israël komen er samen (Opb.21:12-14), wanneer God Zich opnieuw ontfermt over Zijn volk Israël dat Hij nooit van Zich heeft weggedaan (Jes.54:7-9, Jer.31:20, Hosea 11, Zach.12:10-13, Opb.1:7, Rom.11:1, 11:25-28).

Toen ik Romeinen 9-11 begreep, zag ik Gods grotere heilsplan met Israël en de volkeren en de prioriteiten die Hij heeft op Zijn agenda. Romeinen 9-11 namen mij mee omhoog om van boven naar Zijn grotere plan en handelen in de wereldgeschiedenis en aanstormende toekomst te kijken. Want alhoewel wij tappen uit Joodse sappen en deel hebben gekregen aan de vettigheid van de edele olijfboom die vanuit haar Wortel, de Messias, komt, en wij, gelovigen uit de goyim, de volkeren, zelf welkom zijn in Gods gedachtegoed, en op de edele stam, zijn wij omringd door de Joodse geloofshelden die ons aanmoedigen en toejuichen langs de kant van de Weg om de wedloop te lopen en die dat eerder deden dan wij (Heb.11, 12). God begon met hen, met Abram en Israël (Rom.9:1-3). Wij snellen vooruit naar ons doel, maar niet zonder hen (Heb.12).

Romeinen 9-11 hebben mij dan ook "gematigd calvinistisch" gemaakt, "bescheiden gereformeerd". God vroeg ons immers niet om advies (Rom.11:33-36, 9:18-22),




image Hobby's en zo
In mijn vrije tijd ga ik graag het water op om te zeilen, en dat doe ik op het gezellige Heechermar, hjer in Fryslân, waar wij sinds 2012 wonen. Fryslan boppe! Ook hou ik van fotografie en muziek, een rondje wandelen, reizen, leren, lezen en studeren, en speel ik een beetje gitaar en piano. Maar alles op zijn tijd. Mijn levensmotto komt uit Prediker, en ik vat het zo samen: "Gij zult genieten; dat is het 11e gebod". En Mattheus 22:37-39: "Geef me een hug, dan kan mijn dag niet meer stuk".  





image
Als voorganger ben ik verbonden aan de VPE.