Jezus: de Story of Scripture

door Stef Schagen.


image Gods droom is dat alle mensen thuiskomen door de Deur. Hij wil iedereen aan Zijn boezem hebben. Dat is de roep van de bijbel, Gods stem die roept om ons wanneer wij erin lezen.

De bijbel laat er geen gras over groeien dat Gods roep om ons het meest op Zijn agenda is. Hij sleept je desnoods naar Zich toe, zegt Jezus Zelf in Johannes 12:32. Hij zorgt dat je over de finish komt (Heb.12:1-2). Er zijn genoeg teksten die vertellen dat de Vader en de Zoon er op uit zijn ons te winnen voor henzelf en dat de Heilige Geest je naar Hem toe trekt. Hij overschaduwt je wanneer je in heavens embrace komt, en ik noem er hier maar een paar van. Wanneer je de bijbel openslaat en begint te lezen, dan begint het hart van God te bonzen wanneer je die roep van God hoort op iedere bladzijde, en vooral in het grote verhaal dat het vertelt van kaft tot kaft. Dat grote verhaal is wat theologen de "meta narrative" van God noemen, het groot verhaal dat gaat over het ontstaan van het universum, van ons en Gods relatie tot ons. Iemand noemde het eens de God-Story. Ik noem het The Story of Scripture, het verhaal van de bijbel.

Toen ik dát begon te begrijpen als de kern van de bijbel (de roep van God om de nabijheid van de mens), begon de bijbel voor mij te leven. Er zijn teksten te over die over ons thuiskomen gaan. Een van de eerste teksten die mij trof was 2 Petrus 3:9: "God die niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat maar iedereen tot inkeer komt". En 1 Timotheüs 2:4: "God die wil dat allen behouden worden en tot erkentenis van de waarheid komen". En Genesis 3:8, de roep va God die klonk in Eden direct nadat het misging: "(Adam!) Waar ben je?!" Alsof er wanhoop klonk in het hart van God. Pijn. Die roep van God die avond in Eden, het Paradijs, werd de roep van God die door de hele geschiedenis geklonken heeft tot nu, en de roep van God in het Boek dat Hij ons schreef, de bijbel.

Of over de Kerk die met Paulus de bediening van verzoening heeft gekregen, schrijft hij: "Daarom dringen wij er bij jullie op aan: Namens Christus, laat je opnieuw met God verzoenen" (2 Corinthiërs 5:17-21). In de Grote Zendingsopdracht zegt Jezus: Haal ze binnen! "Ga de volkeren in. Maak iedereen tot Mijn discipelen" (Matt.28:18-20). "Nu is de tijd dat er een oordeel over de wereld gaat en de overste van deze wereld wordt buitengeworpen. En Ik, Ik zal wanneer Ik van de aarde verhoogd ben, alle mensen tot Mij trekken" (Johannes 12:31-32). Het Griekse woord dat Johannes gebruikt is "elko": slepen. De Zoon zal er alles aan doen, desnoods je naar Zich toe slepen. De drie gelijkenissen over het verlorene die Jezus vertelt in Lucas 15 herhalen Zijn punt: Hij wil je, is op zoek naar je en gaat door tot Hij je vindt.

 
Hij betaalde daarvoor
Wat een boodschap. God houdt onbeschrijflijk veel van de mens en deed er alles voor om hem terug te krijgen: "Want zo lief had God de wereld dat Hij Zijn enige Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven zal hebben (Joh.3:16). Toen de Zoon werd afgewezen en Gods woede afwendde door die op zich te nemen (Jesaja 52:13-53:12), kwam de deur open te staan voor verloren zonen en dochters om naar de Vader terug te keren en vrede te sluiten met de hemel, verzoend te worden. Gods hart bónst voor mensen. Jezus ging diep om het voor ons mogelijk te maken: Hij leed de pijn zodat wij Gods power kunnen ervaren. Hij nam de schande zodat wij Gods glorie krijgen (Heb.2:8-10). Hij is goed. Je zou Hem subiet je hele leven geven en op het altaar in vlammen voor Hem op willen gaan.

 
De roep van God
De bijbel is die roep van God om onze nabijheid, de roep die klonk vanaf het allereerste begin toen God, al gelijk nadat het misging, in de Hof van Eden om hem riep. Die avond, in de koelte nadat de zon was ondergegaan, riep God om Adam die zich tussen de struiken had verstopt: Waar ben je (Gen.3:8)?! De mens had zich voor Hem tussen de struiken verstopt uit schaamte. Godbewustzijn had plaatsgemaakt voor zelfbewustzijn: hij merkte dat hij naakt is. Onbevangenheid had plaatsgemaakt voor schaamte, vrijmoedigheid voor verstoppen, en Godsvertrouwen voor achterdocht toen de listige slang hem ermee had geïnjecteerd. Wat zou er in God zijn omgegaan toen de mens niet voor Hem had gekozen maar voor zichzelf, onder invloed van de boze? Zou er wanhoop hebben geklonken in Gods stem? Pijn? Zou God Zich verraden hebben gevoeld, afgewezen? De duivel had over Hem gelogen toen hij alles naar zijn hand zette en karaktermoord gepleegd, achter Zijn rug over Hem onwaarheid gesproken. Zouden Adam en Eva de pijn van Gods hart hebben gevoeld?

 
El Qana
De bijbel bonst van Gods affectie. Hij blijft het toch proberen. Hij wil ons terug hebben. Hij kan het niet hebben als wij andere goden hebben, liefdes hebben buiten Hem. Hij is een jaloers God, zei Hij tegen Israël door Mozes (Ex.20:1-3). In het Hebreeuws staat in vers 5 dat Hij "El Qana" is ( אֵל קַנָּא ). Jakobus schrijft dat Hij op onze geest uit is, er jaloers om is, dat Hij ons geest begeert met jaloersheid (4:5). Hij wil ons. Hij wil ons hebben voor Zichzelf. Hij kan het niet uitstaan als wij ons aan anderen geven. Hij doet er alles aan om ons terug te hebben (Lucas 15). Je zou El Qana ook kunnen vertalen met "God van ijver". Qana is een woord dat diepte heeft. Het is zoiets als dat iemand maar één doel heeft, dat hij single-minded is, met een single purpose, en en alles doet om Zijn doel te bereiken: ons terug te hebben voor Zichzelf, omdat Hij onze oorsprong is. Wij zijn altijd van Hem geweest, voor Hem bestemd. Kerkvader Augustinus zei het: "U hebt ons bestemd voor Uzelf, en ons hart zal geen rust kennen tenzij het in U rust gevonden heeft". Ben jij al van Hem? Heb jij die rust?

 
Story of Scripture
De bijbel gaat over veel. Je kunt het op allerlei manier lezen, maar tussen de regels door en regelrecht vanuit de tekst roept God om ons. De Vader heeft die droom. De bijbel gaat over die droom en de profetisch-historische vervulling ervan omdat Hij al sinds Genesis 12 bezig is eraan te werken en al velen heeft gewonnen: the Story of Scripture. De theologische term daarvoor is "de heilsgeschiedenis", Gods verlossingsprogramma en agenda. Ik noem het Vaders droom, en die maakt mij lyrisch. Ik hou van mijn bijbel sinds die roep van God me heeft gepakt en ik in ben gaan zien dat voor alles waar de bijbel over gaat het vooral over die roep, die droom gaat.
br> Ik lees de bijbel dan ook niet hoe velen die nemen, met het klassieke onderscheid tussen Oude en Nieuwe Testament. Ik lees het met dat van Genesis 1-11 en daarna Genesis 12 tot en met Openbaring 22. Genesis 1-11 vertelt ons Gods ontwerp en het probleem van de mens, de zonde met al zijn effecten. Maar vanaf Genesis 12 begint God opnieuw. Genesis 12 tot Openbaring 22 gaan over hoe God vanaf Abram en Israel, en Mozes en David toewerkt naar de 1e komst van Jezus en daarna via de apostelen en ons naar de 2e, en daarmee naar het finale herstel van alle dingen (Hand.3:19-21). Want vanaf dat het misging in Genesis 3 is God bezig te werken naar het herstel dat in Openbaring 22 compleet is: de wederoprichting van alle dingen en de wederoprichting van de vervallen hut van David, Israël, Jeruzalem incluis (Hand.1:6-7, 15:14-18, Amos 9:11-15). Want Jeruzalem was eens het Paradijs. Daar is het allemaal begonnen. Daar is Adam geformeerd. Daar ging het mis. Daar werd hij vandaan weggestuurd, waarna God achter hem aan kwam. Daar haalde God Abram naartoe toen Hij hem weghaalde uit Haran, uit Ur der Chaldeeën. Daar ontmoette Abram Melchisedek in Genesis 14, de koning van Salem (vrede), de Melech Tsedaqah, de koning van gerechtigheid, naar wiens orde Jezus' priesterschap was later. Daar, op de berg Moria legde Abraham Yitzchak, Isaäc, waar Sara om lachte toen die werd aangekondigd omdat zij geen kinderen kon krijgen ("yitzchaq: hij lacht"), zijn zoon van de belofte, zijn "enige, die hij zo liefhad" terug op het altaar bij God en voor-zag hij het finale Lam dat kwam, Jezus (Joh.1:29). Daar betaalde Jezus later de prijs voor onze verzoening toen de Vader zoals Abraham 2000 jaar eerder die Pesach met Zijn Zoon de berg opging en Hem offerde voor onze verzoening. De Zoon wendde de toorn van God over zonde, de dood, de corruptie, het onrecht, de duivel af door het te nemen in onze plaats (Jes.52:13-53:12). Daar bouwde Salomo de Tempel waar het voorhangsel scheurde, een symbolische daad van de kracht van God op aarde van wat in de hemelen gebeurde (Heb.8:1-6, 9:11, 23-24).

 
Is dat hoop? God werkt toe naar herstel. Corrie ten Boom zei: "Ik heb de laatste bladzijde van de bijbel gelezen, alles komt goed". En Gods verlossingsprogramma begon met Abram, in Israël, tegen wie God zei: "In jou en in jouw nageslacht zullen álle geslachten van de aardbodem gezegend worden (Gen.12:1-3). Die zegen is gekomen. Israël heeft ons en de wereld gezegend met enorm veel zegen waarvan Jezus, met Zijn Hebreeuwse naam Yeshua, wat "redding" betekent, de allergrootste is. Zijn boodschap en redding gaat uit naar alle volkeren, alle geslachten inderdaad, en wanneer dat gebeurd is, is het einde (Matt.24:14). Want God zegt: "Vanwaar de zon opgaat tot waar zij ondergaat, zal Mijn Naam groot zijn onder de volkeren" (Mal.1:11). Uiteindelijk zal elke knie zich buigen en alle tong belijden dat Ik Heer ben (Jes.45:23, Rom.14:11). Ben je al thuisgekomen door Hem? Ben je al met God verzoend door Jezus, de Zoon? De Vader wacht. Hij wilde je, koos je, riep je, rechtvaardigde je, bekrachtigde je en bestemde je: voor Zijn Koninkrijk. Zijn doel is om als Jezus te zijn. Je hoeft alleen op Zijn roep en uitnodiging in te gaan, en erin te stappen (Rom.8:28-29).

Je kunt altijd naar huis terugkeren. Je bent welkom bij de Vader. Hij zal je niet aanklagen om wat je gedaan hebt als terugkeert.